Structure, Audience, and Soft Power in East Asian Pop Culture
Produktbeskrivelse
Østasiatisk populærkultur fremstår som en integrert kulturell økonomi som har vokst frem fra den økende innflytelsen fra japansk og koreansk populærkultur. Denne innflytelsen har i stor grad påvirket distribusjons- og mottaksnettverkene for kinesisk språk populærkultur, spesielt innen den etniske kinesiske diasporafellesskapet. Med Singapore som et sentralt eksempel på pan-asiatisk kinesisk kultur, gir Chua Beng Huat en grundig analyse av hvordan ulike publikum oppfatter og forholder seg til transculturelle uttrykk. Han undersøker hvordan både dannelsen av publikum, utøvelsen av forbrukermakt og engasjement i nasjonal politikk foregår i et komplekst landskap. I en tid der militær makt er under press, har populærkultur blitt en kritisk del av diplomatiet og samarbeid på tvers av kulturer i en region preget av kolonialisme og vold. Forfatteren påpeker at nasjonale myndigheters ambisjoner om å bruke populærkultur er begrenset av det fragmenterte publikum, som responderer ulikt på de samme produkt og risikerer motreaksjoner.