Boken 'The Schools Our Children Deserve' tar et kritisk blikk på de dominerende kreftene innen amerikansk utdanning. Forfatteren Alfie Kohn undersøker to hovedtrender: Den første er en autoritær reformprosess preget av strengere krav og ansvarlighet, som ofte resulterer i en testfokusert tilnærming med en antagelse om at det som er vanskeligere, alltid er bedre. Den andre trenden er en aggressiv tradisjonalisme som behandler dagens elever som passive mottakere av informasjon, som ikke får muligheten til å aktivt engasjere seg med lærestoffet. Kohn utfordrer disse doktrinene, som ofte aksepteres uten spørsmål fra politikere, foreldre og samfunnsdebattanter. Gjennom en omfattende analyse av forskning argumenterer Kohn for at kravet om strengere standarder bærer preg av en misforståelse av hvordan barn lærer. Når elevene blir besatt av karakterene sine, mister de ofte interessen for selve læringsprosessen, noe som kan føre til mindre dyp refleksjon. Boken oppfordrer til en mer nyansert tilnærming til utdanning, hvor elevenes genuine interesse og engasjement for læring er i sentrum.