Menneskehetens største prestasjon er vår bemerkelsesverdige evne til å lære. Allerede i løpet av det første leveåret tilegner spedbarn seg språk, visuell og sosial kunnskap i et tempo som overgår selv de beste superdatamaskinene. Men hvordan fungerer egentlig læringen i hjernen vår? I "How We Learn" utforsker den ledende nevrovitenskapsmannen Stanislas Dehaene de psykologiske, nevrale, synaptiske og molekylære mekanismene bak læring. Gjennom case-studier av barn som har lært til tross for store vanskeligheter og traumer, forklarer han hvorfor ungdom er en så sensitiv periode for læring. I dette kritiske vinduet er hjernens plastisitet på sitt maks, men Dehaene forsikrer oss også om at våre evner fortsetter å utvikle seg i voksen alder. Alle kan forbedre sin læring og hukommelse uansett alder ved å 'lére å lære' gjennom å utnytte de fire søylene i hjernens læringsalgoritme: oppmerksomhet, aktiv deltakelse, tilbakemelding på feil og konsolidering. Den menneskelige hjernen er en utrolig maskin, og Dehaene guider oss til å forstå hvordan vi kan optimalisere dens ubegrensede potensial.