I den andre utgaven av "Dynamics of Skill Acquisition" gir forfatterne en grundig analyse av de underliggende prosessene som former menneskelig ferdighetsinnlæring. Denne utgaven er den første av sitt slag som presenterer den tverrfaglige økologiske dynamikkrammen, som er essensiell for å forstå bevegelsesmønstre. Med oppdaterte prinsipper innen ikke-lineær pedagogikk og metoder fra en tilnærming som fokuserer på begrensninger, holder boken seg i forkant av utviklingen innen feltet. Studenter og fagfolk fra ulike områder – inkludert trenere, idrettspedagoger, trenere og rehabiliteringsspesialister – vil sette pris på det praktiske fokuset i denne utgaven. Bevegelsesmodeller i teksten gir eksempler som visualiserer oppgavebegrensninger og fremmer studiet og forståelsen av bevegelsesadferd. Boken presenterer idrettsutøvere og sportslag som spesifikke komplekse adaptive systemer, og gir innsikt i hvordan man kan designe læringsmiljøer og tilpasse programmer for å fremme ferdighetsutvikling. Leseren får også innsikt i den historiske utviklingen av teorien om dynamiske systemer.