I 'Human Learning' av Jeanne Ormrod blir leserne ført inn i en verden av læringsteorier med en uformell og engasjerende skriveform. Denne ledende læreboken innen utdanning gir en omfattende oversikt over ulike teoretiske perspektiver, inkludert atferdsteori, sosial kognisjon, kognisjon, konstruktivisme, kognitiv utvikling, sosiokulturell teori og kontekstuelle tilnærminger. Hver kapittel inneholder konkrete eksempler som viser hvordan disse teoriene kan anvendes i læring, undervisning og vurdering, samt spesifikke strategier for hvordan leserne kan implementere teoriene i sine egne klasserom. Den klare og lettfattelige stilen fanger enkelt oppmerksomheten til leserne, noe som hjelper dem å forstå de viktigste begrepene, prinsippene og teoriene knyttet til menneskelig læring og kognisjon. Den nyeste 8. utgaven inkluderer utvidede diskusjoner om flere moderne perspektiver og en rekke nye emner som har kommet frem i nyere forskning, slik som motivert resonnering og ønskede vanskeligheter.