Human Motives av Peter (Distinguished University Professor of Philosophy University of Maryland) Carruthers
Produktbeskrivelse
I 'Human Motives' utforsker Peter Carruthers teorien om motivasjonell hedonisme, som ofte omtales som psykologisk hedonisme. Denne tilnærmingen hevder at alle våre handlinger er drevet av et ønske om å oppnå glede og unngå smerte, forstått i bred forstand. Selv om dette perspektivet har vært populært, har mange filosofer og eksperimentelle psykologer tidligere forsøkt å motbevise det. Carruthers tar et nytt blikk på temaet ved å integrere innsikter fra beslutningsvitenskap og nyere forskning på affekter, og viser hvordan det er mulig å utvikle en form for hedonisme som motstår de tidligere innvendingene. I denne modellen tar vi beslutninger ved å forutse og føle på de ulike alternativene, der nytelse og ubehag fungerer som felles valuta i beslutningsprosessen. Det er ikke nødvendig å tro at alternativene i fremtiden nødvendigvis vil gi oss glede eller ubehag; i stedet integreres disse følelsene i vår fremtidsrettede oppfatning av valgene, noe som gjør dem attraktive eller frastøtende. Dermed blir forståelsen av hva glede og ubehag er, helt sentral for vår beslutningstaking.