I 'Humanizing Ballet Pedagogies' presenterer Jessica Zeller en ny tilnærming til ballettpedagogikkens manual, der hun undersøker hvordan og hvorfor ulike pedagogiske metoder utvikles. Boken tar for seg hvilke konsekvenser disse metodene har for både studenter og lærere, og foreslår prosesser som leserne kan benytte for å implementere mer menneskeorienterte og rettferdige tilnærminger. Dette verket støtter utviklingen av pedagogisk tenkning innen ballett, og deler ideer over tre deler som reflekterer hvordan pedagogier oppstår gjennom rasjonale, dialoger og praksis. Den første delen, Filosofier, gir en kontekstuell lesning av ballettpedagogikkens historiske forhold til idealer, og fremhever en alternativ tilnærming som henter sin betydning fra den kroppslige kunnskapen til deltakerne i ballettklassen. Den andre delen, Perspektiver, undersøker hvordan lærerens personlighet påvirker undervisningen i ballettklassen. Den bygger på en ny undersøkelse av ballettstudenter som belyser de direkte effektene av pedagogiske metoder og foreslår framtidige retninger. Den tredje delen, Praksis, inneholder tre teoretisk baserte tilnærminger som kan anvendes i praksis.