Hva foregår i norsktimene? av Marte Blikstad-Balas, Astrid Roe
Produktbeskrivelse
Denne boken gir et dyptgående og unikt innblikk i norskundervisning i ungdomsskolen, basert på en omfattende studie av 50 klasserom. Gjennom LISA-studien (Linking Instruction and Student Achievement) har forfatterne observert og analysert hva som faktisk skjer i norsktimene, både fra lærernes perspektiv og elevenes opplevelser. Med en rekke praktiske eksempler kartlegger forfatterne de vanlige undervisningsformene i dagens norskfag og vurderer disse mot forskningsbaserte kriterier for god undervisning. Boken belyser både eksempler på fremragende undervisning og områder hvor norskundervisningen har uutnyttet potensial. Elevenes egne stemmer kommer også tydelig frem gjennom en spørreundersøkelse som utforsker deres opplevelser i klasserommet. Anmeldelsen av Marion G. Stavsøien i Norsklæreren fremhever bokens tilgjengelighet og praktiske anvendbarhet, samt dens evne til å inspirere til refleksjon og diskusjon, noe som gjør den relevant for utviklingsarbeidet i skolen.