Hva skjer med skolen? av Janicke Heldal, Sylvi Stenersen Hovdenak
Produktbeskrivelse
«Hva skjer med skolen?» utforsker en av samfunnets mest sentrale institusjoner, skolen, og dens rolle i utviklingen av både enkeltindivider og samfunnet som helhet. I løpet av de siste tiårene har den nasjonale utdanningspolitikken blitt i økende grad påvirket av internasjonale trender, noe som stiller betydelige krav til hvordan utdanningssystemet fungerer. Forfatterne, Janicke Heldal og Sylvi Stenersen Hovdenak, viser hvordan globale perspektiver og økonomisk innflytelse har fått en mer fremtrende plass i utdanningspolitikken, noe som igjen har ført til at samfunnsnivået ofte får prioritet over individets behov. De analyserer konsekvensene av humankapitalismens premisser, og hvordan dette har medført at kompetansebegrepet har skutt fart, på bekostning av et bredere og mer differensiert syn på kunnskap. Et av de sentrale spørsmålene i denne boken er om skolens pedagogiske oppgave har blitt begrenset, der identitetsbygging, kunnskapsproduksjon og kunnskapsformidling ikke lenger har fått den oppmerksomheten de fortjener. I denne reviderte utgaven undersøkes utviklingen av norsk utdanningspolitikk fra 1990-tallet til innføringen av Fagfornyelsen, og boken stiller kritiske spørsmål ved hvilke konsekvenser denne utviklingen har for forståelsen av prinsipper og verdier i læreplanene, og hvilken betydning dette får for lærerprofesjonen og utdanningen av fremtidige lærere.