Boken "Barn og unges læringsmiljø 3" dykker inn i psykiske og sosiale utfordringer som barn og unge møter i dagens samfunn. Denne omfattende fremstillingen går i dybden på temaer som ofte får lite oppmerksomhet i både spesialpedagogiske, psykologiske og barne- og ungdomspsykiatriske fagbøker. Forfatterne adresserer en rekke diagnosegrupper, inkludert atferdsforstyrrelser, ADHD, autisme, schizofreni, angstlidelser, stemningslidelser, spiseforstyrrelser, selvskading og psykosomatiske problemer. I tillegg gir boken en grundig innføring i krisepedagogikk og gir oversikt over mindre alvorlige problemstillinger som sjelden får en formell diagnose. "Barn og unges læringsmiljø 3" tilbyr en solid teoretisk forståelse av sosiale og emosjonelle vansker, med fokus på behandling og tiltak. Den belyser også risiko- og beskyttelsesfaktorer basert på empirisk forskning. Med vekt på å overføre teoretisk innsikt til praktiske strategier, gir boken leseren verktøy for å møte barn og unges behov både i barnehager og skoler, samt i kartleggingsarbeid og organisasjonsutvikling.