Skolen i dagens samfunn lider av en betydelig begrensning når det kommer til å inkludere det virkelige livet. Forfatterne Rita Tiller og Tom Tiller tar til orde for et hjerterått kall om å utvide læringsrommet, slik at det gis rom for de unges livserfaringer. De argumenterer for at vi ikke trenger flere kontrolltiltak eller kommersialiserte løsninger, men heller en reform som omfavner den naturlige læringsglede og livslyst som ungdommene besitter. Når dette skjer, vil den faglige læringen også bli styrket. Uttrykket 'den andre dagen' refererer til en tid der elever deltok i skolens aktiviteter annenhver dag, mens den andre dagen var viet til å engasjere seg i lokalsamfunnet. Denne boken fremhever hvordan vi kan finne løsninger på dagens utdanningsutfordringer ved å se på hva som virkelig interesserer elevene, ressursene i lokalmiljøet, og den uutnyttede kunnskapen som foreldre kan bidra med. Barnehagen kan også fungere som en kilde til inspirasjon for undervisningsmetoder. Boken har som mål å promotere praktisk kunnskap og helhetlig læring ved å balansere liv og læring. Gjennom 'Den andre dagen' blir leseren presentert for flere internasjonale eksempler på andredags pedagogikk, og den henvender seg til lærere, førskolelærere, ledere, foreldre, politikere og andre som har interesse for utdanningsfeltet.