Boken "Miljøarbeid i skolen" tar for seg de utfordringene skolene møter i arbeidet med å realisere opplæringslovens mål, som svært gjerne kan tolkes på forskjellige måter. Det legges vekt på at skolen ikke bare har ansvar for å oppnå faglige mål, men også for å fremme utviklingen av elevenes sosiale kompetanse. Her blir det belyst hvordan pedagogiske og politiske mål, ofte diffuse og generelle, kan omsettes i praksis. Forfatteren beskriver hvordan disse målsettingene kan være motstridende, og hvordan de faglige kravene er mer spesifikke sammenlignet med de sosiale. Videre fokuseres det på skolens rolle som organisasjon og hvordan dette påvirker både læreres og miljøarbeideres ansvar i skolesammenheng. Boken utforsker også viktigheten av tverrfaglig samarbeid mellom ulike aktører i skolen, samt de utfordringene som kan oppstå i denne prosessen. Gjennom ulike organisasjonsteoretiske perspektiv gir "Miljøarbeid i skolen" leseren innsikt i hvordan rammer og retningslinjer kan formes og forstås i lys av skolehverdagens realiteter.