Barnehagene i Reggio Emilia i Italia er kjent for sitt unike og ikoniske utdanningssystem, som har fått ros over hele verden. Carlina Rinaldi, en sentral figur innen dette pedagogiske paradigmet og tidligere leder for det pedagogiske arbeidet ved de kommunale barnehagene i Reggio Emilia, har bygget videre på arven fra Loris Malaguzzi, en av det 20. århundres mest innflytelsesrike pedagogiske tenkere. I denne boken presenteres et utvalg av Rinaldis betydningsfulle artikler, foredrag og intervjuer spredt over flere tiår, fra 1984 til i dag. Hver tekst innledes med en kontekstualisering som gir leseren innsikt i Rinaldis tenkning. Boken tar for seg viktige spørsmål knyttet til Reggio Emilia-filosofien, inkludert betydningen av lyttepedagogikk, pedagogisk dokumentasjon, deltakelse og utforskning. Den undersøker hvordan læreren kan maksimere bruken av kunst og kreativitet i læringsprosessen, samt hva som gjør Reggio Emilia-modellen så unik. I tillegg inneholder boken et intervju med Rinaldi utført av Peter Moss, som gir ytterligere dybde til hennes perspektiver og erfaringer.