ibidem-Verlag, Jessica Haunschild u Christian Schon
Content and Language Integrated Learning (CLIL): A Methodology of Bilingual Teaching
Produktbeskrivelse
Å lære seg fremmedspråk er en prosess som involverer tilegnelse av autentisk innhold innenfor kulturelle kontekster. Innen denne rammen tilbyr tospråklige programmer en effektiv kobling mellom innholdsbaserte studier og språklige aktiviteter. Begrepet CLIL (Content and Language Integrated Learning) omfatter ikke bare målene for en bærekraftig undervisningsform for fremmedspråk, men understreker også viktigheten av innhold over språk; kort sagt følger språket innholdet, i tråd med Bauhaus-prinsippet hvor form følger funksjon. For å kunne integrere innhold og språk på en effektiv måte er det derimot nødvendig med en omfattende pedagogisk tilnærming som overskrider eksisterende læreplaner og veiledninger. Bernd Klewitz har som mål å etablere CLIL-metodikken ved å knytte innholdsbehovene fra fagområder, særlig innen samfunnsfagene, til språklige byggesteiner og verktøy. Den integrerte metodikken for tospråklige programmer omfatter også studiet av litteratur, som tradisjonelt har vært et språklig domene.