I den stille skumringen samles kråkene i den lille skogklyngen ved huset, og Idas reise i Italia begynner. Med hver side av boken får vi et dypdykk inn i Idas barndom, et liv preget av minner fra mennesker som har formet henne, selv om de sjelden uttrykte sine følelser. Ida er på en søken etter sitt indre jeg, og hun står overfor et betydelig spørsmål: Hva gjør man når man ikke finner sin plass, hverken i verden eller i sin egen kropp? I møtet med en ny nabo, en talentfull bilethogger, åpner Ida døren til nye opplevelser. Hun utforsker verkstedet og hjemmet hennes, og navigerer gjennom et fremmed språk, smaker og dufter som er ukjente for henne. Hun blander vin med vann, noe som illustrerer hennes forsøk på å tilpasse seg den kulturelle konteksten hun befinner seg i. I et forsøk på å finne sin plass begynner hun å arbeide med en marmorblokk, der hun drømmer om å avdekke former - kvinnekroppen - i den harde steinen. 'Ida i Italia' er mer enn bare en reise; det er en dyp danningsroman hvor kunstnerens utvikling står i sentrum. Aanestad skriver med dyktighet og følsomhet om den transformative kraften som kunst og skjønnhet kan ha, og hvordan de kan gi liv til en ung kvinnes lengsel etter identitet.