Boken "Identity and Language Learning" av Bonny Norton utforsker identitet og språklæring gjennom en longitudinell casestudie av innvandrerkvinner i Canada. Norton utvikler nye perspektiver omkring identitet, investering og forestilte fellesskap innen språklæring og -undervisning. Hun argumenterer for at et poststrukturalistisk syn på identitet som flerdimensjonal, et kampsted, og som foranderlig over tid og sted, er svært fruktbart for å forstå språklæring. Hennes sociologiske konstruksjon av investering komplementerer psykologiske teorier om motivasjon på en viktig måte. Dette gir dype implikasjoner for språkundervisning og lærerutdanning. Den andre utgaven inkluderer en ny, omfattende innledning samt et etterord av Claire Kramsch, og tar opp sentrale spørsmål som: Under hvilke betingelser snakker, lytter, leser og skriver språkstudenter? Hvordan er maktforhold involvert i forhandlingene om identitet? Hvordan kan lærere imøtekomme studenters investeringer og forestilte identiteter? Gjennom denne grundige tilnærmingen gir Norton en viktig innsikt i kompleksiteten av språklæring og de sosiale dynamikkene som påvirker den.