Boken 'Idrettspedagogikk' utforsker hvordan kroppsøvingsfaget kan legge grunnlaget for en bærekraftig utvikling mot bedre helse og sunne levevaner. Fysisk aktivitet og kroppsøving er i dag prioriterte områder innen skolen, og denne andre utgaven fungerer som en oppdatert innføringsbok i idrettspedagogikk og kroppsøvingsfaget. Forfatterne gir en grundig presentasjon av nyere forskning og læringsteorier, tilpasset aktivitets- og virksomhetsbegrepet. Blant de sentrale temaene som tas opp, finner vi virksomhetsteori, viktigheten av en aktiv livsstil, motivasjonens rolle, sammenhengen mellom idrett og selvbilde, samt pedagogiske utfordringer relatert til fysisk aktivitet i skolen. Boken skiller seg ut ved sin praktisk-pedagogiske tilnærming, der individuelle idretter, lagidretter, dans og friluftsliv får dybdegående behandling. En nyhet i denne utgaven er et kapittel dedikert til uteskole, som ytterligere beriker innholdet. 'Idrettspedagogikk' er unik i sin evne til å samle et så bredt spekter av viktige temaer innen idrettspedagogikk i én bok.