I en tid hvor forbruk står i sentrum for den amerikanske livsstilen, avdekker Vance Packard i sin banebrytende bok 'The Waste Makers' fra 1960 hvordan næringslivet systematisk oppfordrer oss til å bli sløsaktige, gjeldsbelastede og evig misfornøyde individer. Gjennom sin analyse utforsker Packard den hurtige veksten av engangsforbruksvarer og hvordan dette har forringet den miljømessige, økonomiske og åndelige verdien av det amerikanske samfunnet. Boken er den første til å undersøke den økende kommersialiseringen av det amerikanske livet, der forbruk blir et endemål i seg selv. Packard viser hvordan produsenter og annonsører manipulerer forbrukerne til å kjøpe produkter de verken trenger eller visste de ville ha. Dette inkluderer fenomenet 'to av alt'-syndromet, der det oppfordres til å ha 'to kjøleskap i hvert hjem', samt appellene til å kjøpe noe fordi det er dyrere eller fordi det kommer i en ny farge. 'The Waste Makers' setter også fokus på begrepet planlagt foreldelse, hvor produkter er designet med en 'dødsdato' for å sikre at de slites raskt ut og må erstattes. Gjennom sin kritiske gjennomgang av forbrukerkultur, avslører Packard hvordan våre behov blir skapt og manipulert av industrien.