I 'Image Matters' utforsker Tina M. Campt fremveksten av en svart europeisk identitet ved å undersøke hvordan spesifikke svarte europeiske samfunn har brukt familiefotografi til å skape identitetsformer og fellesskap. Campts studie tar for seg to fotografiske arkiver: det første består hovedsakelig av øyeblikksbilder av svarte tyske familier tatt mellom 1900 og 1945, mens det andre er samlet fra studioportretter av vestindiske migranter til Birmingham, England, tatt mellom 1948 og 1960. Campt viser hvordan disse fotografiene formidlet dype lengsler etter nasjonal og kulturell tilhørighet. Gjennom sin analyse berører hun en rekke samtidsspørsmål, inkludert hvordan man kan gjenfinne ikke-stereotypiske livshistorier om svarte mennesker, spesielt i Europa, og hvilken innvirkning dette har på vår forståelse av ulikhet innen diaspora. Videre diskuterer hun relevansen og tilgjengelighet av domestisk, folkelig fotografi, samt forholdet mellom følelser og fotografi. Campt legger spesiell vekt på...