Hvilke objekter eksisterer i vår sosiale verden, og hvordan bør vi forstå dem? I "Immaterialism" utforsker Graham Harman spørsmål knyttet til realiteten av spesifikke objekter, som en bestemt Pizza Hut-restaurant. Er denne restauranten like reell som de ansatte, bordene, serviettene og pizzaene som utgjør den? Og er den like virkelig som Pizza Hut-selskapet med hovedkvarter i Wichita, USA, planeten Jorden og restaurantens påvirkning på livene til ansatte og kunder? I denne boken utvikler Harman sin tilnærming innen objektorientert filosofi for å kaste lys over objektenes natur og status i det sosiale liv. Mens det ofte antas at interesse for objekter er lik en form for materialisme, avviser han dette synet og presenterer i stedet en 'immaterialistisk' metode. Gjennom en grundig vurdering av arbeidet til fremtredende samtidsdenkere som Bruno Latour og Levi Bryant, fremfører han en kraftfull kritikk av 'actor-network theory'. I en omfattende diskusjon av Leibniz’ berømte eksempel med Det nederlandske østindiske kompani argumenterer Harman for at dette selskapet kvalifiserer som et relevant tilfelle i hans undersøkelse av objektenes rolle i sosiale sammenhenger.