I løpet av 1980- og 1990-tallet utviklet Richard Normann og hans kolleger en original tilnærming til strategi, som bygger på forståelsen av verdi som iboende co-produsert i systemer. Deres tilnærming, kjent som 'Value Creating Systems', står i kontrast til det som på den tiden ble definert som 'komparativ fordel' i strategisk tenkning. Denne metoden fokuserer på utformingen av 'tilbudene' som definerer relasjoner blant co-produsenter, og som forbinder aktører på tvers av tradisjonelle bransjegrenser. I dagens nettverksverden, hvor forbrukere blir co-produsenter, tilbyr de ideene Normann og hans kolleger utviklet en unik forståelse av praksis og veiledning for strategi. 'Strategy for a Networked World' gjenbesøker og videreutvikler disse konseptene. Boken er skrevet av to lange samarbeidspartnere av Normann, Rafael Ramírez og Ulf Mannervik, som har anvendt disse ideene i sin egen konsulentpraksis. Denne boken gir det teoretiske grunnlaget for strategier som skaper verdi.