I dagens utdanningslandskap finnes det en rekke forskningsbaserte modeller som gir både lærere og skoleledere verdifulle verktøy i arbeidet med skoleutvikling. Denne antologien presenterer flere av disse modellene, med fokus på temaer som klasseledelse, samarbeid med foreldre og utfordringer knyttet til skolevegring. Boken er et viktig bidrag til forståelsen av hvordan skoler implementerer ideer og modeller for å forbedre organisasjonen sin. Hovedmålet er å heve kvaliteten på undervisningen, men underveis belyses også delmål som å skape et trygt sosialt miljø uten mobbing og å fremme lærernes profesjonelle utvikling. Boken stiller spørsmål ved hvorfor implementering ofte kan virke tungvint, og antyder at fokuset på den enkelte lærer kan ha vært en hindring. Gjennom en kollektiv tilnærming til utviklingsarbeid, gir antologien leserne en god oversikt over nødvendige ressurser for effektiv klasseledelse, foreldresamarbeid og håndtering av skolevegring. "Implementering" er bygget opp i tre deler: en teoretisk del, en praktisk del og et appendiks. Kapitlene er strukturert slik at de kan leses uavhengig av hverandre, selv om det finnes referanser mellom dem, noe som gir en fleksibel tilnærming for leseren.