Det er på tide å skape en ny normal innen utdanning. Vi må forlate metoder som ikke tjener alle elever og lærere på best mulig måte og prioritere det som virkelig betyr noe: relasjoner, tilknytning, hensikt, fleksibilitet, medvirkning og autentisk læring. Utdanning må utvikles. Ved å lytte til lærerne kan vi få innsikt i hva som fungerer, hvilke utfordringer som er til stede, og til slutt, hva som er mulig. For å sikre at alle elever får mulighet til å trives, må vi benytte oss av erfaringene våre, forskning fra feltet, samt nye verktøy og tilnærminger for å tilpasse våre praksiser. I 'Evolving Education' argumenterer Dr. Katie Martin for et nødvendig skifte mot en elevsentrert undervisningsmodell. Elevsentrert utdanning skaper målrettede, personlig tilpassede, autentiske og kompetansebaserte opplevelser som hjelper elevene med å utvikle ferdigheter som gir dem myndighet til å lære, vokse og løse problemer som er viktige for dem og for samfunnet. Denne boken er en naturlig oppfølger til Martins tidligere verk, 'Learner-Centered Innovation', og gir en grundigere innsikt i hvordan vi kan implementere disse endringene.