Impresjonismen har sitt navn fra et dapplet og strøket havnemotiv. Da Claude Monet debuterte med maleriet "Impression, Sunrise" i april 1874, benyttet kritikere seg av tittelen for å latterliggjøre denne nye kunstneriske retningen, som de oppfattet som løs og utilstrekkelig i sin gjengivelse av lys og bevegelse på vann. Som ofte er tilfelle med viktige kunstbevegelser, fikk kritikerne raskt sitt kommeuppance. I dag regnes impresjonismen som en av verdens mest elskede maleriperioder, med utsolgte utstillinger, rekordhøye auksjonspriser og overfylte kunstmuseer. Verker som en gang ble ansett som uferdige eller unøyaktige, er nå beundret for sin stemningsfulle fremkalling av tid og sted, samt for den elegante teknikken med raske penselstrøk på lerret. Til tross for sin utbredte popularitet og et mangfold av publikasjoner, forblir mange aspekter og kunstnere innen impresjonismen utilstrekkelig utforsket. Denne boken fra TASCHEN fyller et viktig hull ved å løfte frem ofte oversette pionerer som Berthe Morisot, Lucien Pissarro og Gustave.