Inclusive Education av Ann Cheryl Armstrong, Derrick Armstrong, Ilektra Spandagou
Produktbeskrivelse
Hva innebærer inkludering virkelig, og hvilken innvirkning har inkluderende tilnærminger til utdanning hatt på praksis? Denne banebrytende boken samler teoretiske perspektiver, forskning, politikk og praksis fra både Sør- og Nordlandene, og gir en kritisk diskusjon av nylige utviklinger innen inkluderende utdanning. Forfatterne vurderer hvordan tenkningen om inkludering har utviklet seg, samt retningslinjer og praksiser, i ulike utdanningssystemer verden over, med fokus på både deres forskjeller og sammenhenger. Boken tar opp relevante temaer som det økende presset på pedagoger for å utvikle en global politikk for inkluderende utdanning, de individuelle behovene til barn, illusjonen av inkludering, og betydningen av lokale kontekster for utforming av politikk. Med et internasjonalt perspektiv belyser verket vanlige suksesser, feil og bekymringer, og benytter seg av casestudier fra Europa, Karibia og Australasia.