Boken "Los enemigos del comercio II" av Antonio Escohotado utforsker det forholdet vi har til forbrukersamfunnet, et fenomen som er relativt nytt i menneskehetens historie, etterfulgt av to tusen år med sosiale modeller som har vært kritiske til det. Til tross for dette har suksessen til forbrukersamfunnet vært så stor at det på bare noen få tiår har kunnet viske ut både institusjoner og selv minnet om alternative moralske og praktiske tilnærminger. Forfatteren poengterer hvordan vi har glemt viktige aspekter fra historien, som at grunnleggeren av kristendommen begynte og avsluttet sin offentlige karriere med å drive ut handelsmenn. Han trekker også frem hvordan det ikke fantes en moralsk eller politisk debatt av sammenlignbar størrelse med kommunismen fra midten av det 19. århundre til slutten av det 20. århundre. Gjør dette at vi har lagt det hele bak oss for godt? Escohotado stiller dette spørsmålet uten dogmatisme, og analyserer situasjoner og argumenter mot det samfunn vi i dag lever i, mye som en entomolog som undersøker en rekke forhold. Han kartlegger de komplekse ideene som har gjort handel til et betraktet negativt element, og skildrer dens opp- og nedturer fra den gresk-romerske sivilisasjonen frem til i dag. Denne grundige gjennomgangen åpner for en deling av ny innsikt og refleksjon om vårt moderne liv og de verdiene vi omfavner.