Bokens innhold tar for seg betydningen av historier i språkundervisning, der historier fungerer som et verktøy for å engasjere fantasien og å eksponere leseren eller lytteren for språkmønstre og et rikt vocabular i kontekst. I Storyline-metoden skapes en fiktiv verden i klasserommet, hvor elever arbeider i små grupper over en periode på typisk fire til seks uker, som karakterer i en fortelling. Elevene jobber med åpne nøkkelspørsmål som driver historien fremover og samtidig integrerer faginnhold. Gjennom denne tilnærmingen får elevene muligheten til å bruke og utvikle sine språklige ferdigheter i en meningsfull kontekst, samtidig som de har det moro. Boken fokuserer på kraften i historier til å engasjere og motivere, noe som fører til effektiv læring. Programmet, basert på historier og Storyline-metoden, er i sannhet elevsentrert, og gir læreren mulighet til å tilpasse oppgavene til den enkelte elevs behov, noe som skaper en følelse av fremgang i læringen, øker motivasjonen og fremmer fortsatt læring. Boken inneholder også en overflod av praktiske ideer knyttet til undervisning.