Mellom Kaiserens og Hitlers rike blomstret sjangeren die Groteske, eller den tyske litterære grotesken, som fanget publikum på kabareter, tiltrakk seg mange radiolyttere, og skapte bestselgere med sin uhøytidelige humor og samfunnskritikk. Samtidig ble forfatterne av denne sjangeren utsatt for brutal sensur på grunn av deres satiriske blikk på samfunnet, noe som har medført at die Groteske er stort sett ukjent i dag. I boken 'Animal, Vegetal, Marginal' presenterer Joela Jacobs den første grundige studien av sjangeren, som gjenoppretter denne korte prosaformen. Gjennom perspektivene til marginaliserte dyr, planter og mennesker utfordrer teksten hva det vil si å være menneske. Jacobs undersøker utviklingen av sjangeren og dens variasjoner, fra verkene til Oskar Panizza, Hanns Heinz Ewers og Salomo Friedlaender til Franz Kafka. 'Animal, Vegetal, Marginal' viser hvordan marginaliserte og ikke-menneskelige stemmer reiste motstand mot de biopolitiske strukturene som understøttet nasjonalisme, rasisme og antisemittisme i årene som ledet opp til andre verdenskrig.