I 'Burnished' utforsker Elizabeth Perrill hvordan Zulu-kvinner som er keramikkunstnere utfordrer stereotyper knyttet til tradisjon og modernitet. Når disse kvinnene innoverer eller flytter til mer urbane omgivelser, blir de ofte kritisert for å ha sviktet tradisjonene sine. På den annen side, ifølge kunsthistorikere, blir de som holder seg til konvensjoner eller velger å forbli i landlige områder, sett på som statiske symboler fra en svunnen tid. 'Burnished' avviser begge disse fordommene og anerkjenner rural kvinners selvstendighet som innovative kunstnere og komplekse individer som navigerer i en skjev maktstruktur. Boken inneholder 90 fargebilder og engasjerer seg direkte med individuelle kunstnere og spesifikke keramiske beholdere, noe som utfordrer antakelser om at Zulu-keramikkunstnere er motstandsdyktige mot transformasjon i landbruket og isolert fra urbane realiteter. Gjennom gripende fortellinger om kvinnelige keramikkunstnere og de intrikate ølkrusene de skaper, belyser Perrill deres estetiske valg, publikum, produksjon og kunstneriske liv. Samtidig dokumenterer hun hvordan keramikkunst og, til tider, kunstnerne selv kan dra nytte av idealiserte forestillinger om det landlige.