Boken 'Descended from Hercules' tar leseren med på en fascinerende reise inn i de forførende og dramatiske peplum-filmene fra 1950- og 1960-tallet, kjent for sin episke italienske kino. Med fokus på muskulatur, veltrente kropper og enestående visuelle effekter, analyserer Robert A. Rushing hvordan disse filmene benytter seg av teknikker som slow motion og stoppeklokke for å fremheve heltenes krystallklare vitalitet. Disse 'sverd og sandaler'-filmene representerer et århundre med biopolitisk inngrep i filmhistorien, hvor man får servert en forestilt mannsfigur: en kropp fri fra sykdom, degenerering og fattigdom, som forsvarer det gode med rå styrke og utholdenhet. Slik framstår heltene som modeller for ideal samfunnsborger. Rushing sporer utviklingen av disse episke figurene fra Maciste i 'Cabiria' til dagens transnasjonale ikoner som Arnold Schwarzenegger i 'Conan the Barbarian', og analyserer også moderne verk som Zach Snyders '300'. Boken dykker ned i hvordan de taktile fremstillingsmetodene i filmen bidrar til å forsterke sjangerens ideologiske elementer.