Boken "Elusive Adulthoods" utforsker det økende antallet klager om ungdommers vanskeligheter med å oppnå voksenliv i løpet av det siste tiåret, et fenomen som er blitt observert over hele verden. Gjennom en dypdykk i forståelsen av hva det innebærer å være voksen, tar bidragsyterne for seg casestudier fra forskjellige land, inkludert Botswana, Kina, Sudan, Papua Ny-Guinea, Russland, Sri Lanka, Uganda og USA. De stiller det sentrale spørsmålet: 'Hva er voksenlivet?' og diskuterer hvordan antropologien har oversett dette viktige livsstadium i sin forskning. Boken presenterer ulike tilnærminger til hvordan man kan anerkjenne overgangen til voksenliv, som gjennom forhandlet relasjoner til andre, inkludert voksne barn, og som en form for sosial mobilitet. Den belyser også de utfordringene som oppstår når det er en følelse av å ha mistet muligheten til å oppnå fullt voksenliv, der individet i stedet kan oppleve et plutselig skifte mot alderdom som følge av rask sosial endring, eller en motvilje mot å ta inn over seg stabiliteten som voksenliv medfører, samt det nødvendige underordningen i forhold til jobb og familie. Bidragsyterne viser hvordan endringene i samfunnet har påvirket våre oppfatninger av dette sentrale livsstadium.