I 2015 opplevde Europa en ekstraordinær økning av enslige afrikanske mindreårige som søkte asyl. Annika Lems vitnet til en merkelig dynamikk der, til tross for inkludering i offisiell politikk og i samfunnet for øvrig, møtte disse barna en rekke ekskluderende praksiser i klasserommet og andre steder. 'Frontiers of Belonging' kartlegger utdanningsveiene til flyktningungdom som ankom Sveits i en tid preget av en kompleks politisk virkelighet knyttet til flyktningkrisen og de underliggende hierarkiene av fortjenerhet. Lems avdekker hvordan disse unge, i sitt søk etter beskyttelse og støtte, spesielt i utdanningssystemet, ofte ble betraktet som en trussel mot Sveits' økonomiske og kulturelle integritet. Hver kapittel belyser historien til et spesifikt barn—som Jamila, Meron og Samuel—som opplevde å bli ekskludert, til tross for at de formelt sett ble tillatt 'inn'. Dette resulterer i en ambivalent sosial virkelighet for unge flyktninger, preget av stressende og eksistensielle balanseganger. Som en fascinerende etnografisk studie, gir 'Frontiers of Belonging' dyp innsikt i utfordringene disse barna står overfor.