I 2015, da et rekordhøyt antall enslige afrikanske mindreårige søkte om asyl i Europa, ble Annika Lems vitne til en besynderlig dynamikk: Til tross for inkluderende språk i offisiell politikk og i samfunnet generelt, opplevde disse barna en overveldende mengde ekskluderende praksiser både i klasserommet og utenfor. "Frontiers of Belonging" utforsker utdanningsveiene til flyktningungdom som kommer til Sveits under de skiftende sosio-politiske forholdene som preget flyktningkrisen, samt de underliggende hierarkiene av fortjenthet. Lems avdekker hvordan disse mindreårige søkte beskyttelse og støtte, spesielt i utdanningsmiljøer, men i stedet ble behandlet som trusler mot Sveits’ økonomiske og kulturelle integritet. Hvert kapittel fremhever historien om et spesifikt barn—Jamila, Meron, Samuel, og flere—som opplevde å bli utelatt, til tross for at de på papiret fikk lov til å 'være inne'. Resultatet er en høyst tvetydig sosial virkelighet for unge flyktninger, noe som fører til stressende, eksistensielle balansespill. Denne fengslende etnografiske studien gir en dypere forståelse av de utfordringene som disse ungdommene møter.