I Vesten har Islam og muslimsk liv ofte blitt fremstilt som noe som står i motsetning til populærkulturen – en frysetro som ikke klarer å engasjere seg i hvordan populærkulturen utvikler seg over tid, der tilhengerne reduseres til stereotype bilder av terrorisme og fiender av staten. Boken "Pop Islam: Seeing American Muslims in Popular Media" undersøker fortellinger som finnes i moderne amerikanske tegneserier, TV-programmer (både fiksjon og reality), motemagasiner, komedieshow og filmer. Målet er å forstå hvordan disse mediene avslører nyanserte muslimske identiteter for det amerikanske publikummet, selv om deres tilgjengelighet kan skjule diversiteten blant muslimer. Rosemary Pennington argumenterer for at selv om amerikanske muslimer har blitt mer synlige i populærkulturen og har fått plass i alt fra magasiner til prime-time TV og sosiale medier, kan denne bevegelsen mot 'å bli sett' forsterke faste forestillinger om hva det vil si å være muslim. Pennington avdekker hvordan framstillinger av muslimer i amerikansk populærmedia ofte havner i en 'synlighetens felle', der det å bevege seg inn i rampelyset kan ha utilsiktede konsekvenser for forståelsen av muslimske identiteter.