Teatralsk kjønnsbøyende kunst, også kjent som drag, er en populær underholdningsform og et tema for akademisk forskning. Imidlertid stiller de fleste studier av drag sjelden spørsmål ved de vanlige begrepene og ideene som benyttes for å beskrive denne performanssjangeren. I 'Queering Drag' tar Meredith Heller i bruk et rikt arkiv- og etnografisk forskningsgrunnlag for å belyse mangfoldige eksempler på teatralsk kjønnsbending: maskulin impersonasjon i varieté og vaudeville mellom 1860 og 1920; det 'kjønnsløse' kjønnsbøyende arbeidet til El Teatro Campesino fra 1960 til 1980; queer butch-opptredener utført av svarte nattklubb-sangere som Stormé DeLarverie, en av instigatorene bak Stonewall-opprøret, fra 1910 til 1970; samt variasjonen av opptredener som utgjør moderne drag king-show. Heller fremhever hvordan de tradisjonelle dragdiskursene i hvert enkelt tilfelle ikke tilstrekkelig fanger kompleksiteten i utøvernes intensjoner og metoder, og de gir heller ikke et solid nok grunnlag for å evaluere innvirkningen av dette arbeidet på en helhetlig måte. 'Queering Drag' tilbyr en re-definisjon av sjangeren med fokus på utøverens perspektiv.