Hvordan vil humaniora endres dersom vi tar tak i hvordan digitale og virtuelle steder blir utformet, opplevd og kritisert? I boken 'Rethinking Virtual Places' argumenterer Erik Malcolm Champion for en mer sentral rolle for virtuelt rom innenfor humaniora. Gjennom et bredt spekter av disipliner, inkludert datavitenskap og andre områder relatert til steder, utforsker Champion hvordan nyere fremskritt innen nevrovitenskap kan berike vår forståelse av hvordan mennesker opplever, lagrer og husker møter knyttet til steder. I tillegg belyser han hvordan spillmekanikker, som bruker design av virtuelle steder, kan gjøre digitale omgivelser mer engasjerende og læringsinnholdet mer gripende. Champion gir også en kort innføring i ny og fremvoksende programvare og enheter, samt forklarer hvordan disse kan støtte, hemme eller erstatte våre tradisjonelle metoder for å designe og utforske steder. Denne boken er ideell for humanistiske forskere som er fascinert av potensialet i virtuell plass, og utfordrer både tradisjonelle og nyere evalueringer.