Brian Atteberys "strategier for fantasi" omfatter ikke bare forfatterens tilnærminger for å skape troverdige umuligheter, men også leserens metoder for å glede seg over, utfordre og samhandle med teksten. Med utgangspunkt i flere moderne litteraturteorier – uten å dykke for dypt ned i fagterminologien – argumenterer Attebery for at fantasi bør betraktes som en betydelig bevegelse innen postmodernistisk litteratur, snarere enn bare en nostalgisk tilnærming. Han analyserer både nyere og klassiske verker av forfattere som Ursula K. Le Guin, John Crowley, J.R.R. Tolkien, Diana Wynne Jones og Gene Wolfe, blant andre. Fantastisk fiksjon, i både sin populære og postmodernistiske form, viser en bemerkelsesverdig evne til å gjenskape narrative konvensjoner. Attebery belyser hvordan plott, karakterer, settinger, fortellerstrukturer, kjønnsdeling og referanser til kulturelle tekster som historie og vitenskap settes på prøve så snart det fantastiske får plass i en historie.