Boken "The Diesel That Did It" tar leseren med på en fascinerende reise gjennom historien om den legendariske diesel-elektriske lokomotivtypen FT. I takt med at krigen truet i 1939, befant de amerikanske jernbanene seg på randen av en betydelig transformasjon. I en beskjeden fabrikk i La Grange, Illinois, jobbet en gruppe talentfulle ingeniører og designere med å utvikle en revolusjon som skulle ryste jernbanesektoren til sine grunnvoller og til slutt gjøre damplokomotivet overflødig. Deres oppfinnelse, FT, var en semi-strømlinjeformet diesel-elektrisk godsmotor som ville sette en ny standard for pålitelighet, fleksibilitet og kostnadseffektivitet. Denne banebrytende lokomotivtypen skapte imidlertid uro blant mange jernbaneansatte og ga nytt drivstoff til fagforeningene, som fryktet for en hundre år gammel kultur. Wallace W. Abbeys "The Diesel That Did It" er ikke bare en beretning om en teknologisk revolusjon, men også en dypdykk i hvordan EMC (og dens etterfølger, Electro-Motive Division av General Motors) planla og utviklet FT, som i løpet av to tiår skulle bli den dominerende kraftkilden innen lokomotivdrift. Abbeys arbeid gir et omfattende perspektiv på de sosiale og økonomiske konsekvensene av denne transformative oppfinnelsen.