Hvordan kan vi skape rom for videospill i våre boliger, arbeidsplasser og lekeplasser – og hvem har egentlig lov til å føle seg velkommen der? Til tross for forsøk på å utvide målgruppen for spill utover den tradisjonelle demografien av unge menn, forblir de fysiske kontekstene for spill og produksjon utilgjengelige og utrygge for mange. "The Grounds of Gaming" undersøker de fysiske stedene der spill utspiller seg og hvordan disse bidrar til opprettholdelsen av gamingens problematiske politikk. Gjennom feltarbeid på en rekke ulike arenaer utforsker forfatter Nicholas Taylor de virkelige miljøene hvor spill spilles, ses på, diskuteres og designes. Noen ganger er disse stedene klissete, mørke og ubehagelige; andre ganger er de prangende og godt innredet. Kapitlene tar oss med til hjemlige spilloppsett, datalaboratorier på campus, LAN-fester, esportsarenaer og messeområder, der Taylor kartlegger de infrastrukturelle forbindelsene mellom spill, sted, maskulinitet og hvithet. Boken inviterer oss til å revurdere gamingens kulturelle politikk.