Hva skjer når kulturell hukommelse blir en handelsvare? Hvem eier hukommelsen? I "The Memory Marketplace" utforsker Emilie Pine hvordan hukommelse utspiller seg både i Irland og internasjonalt, ved å ta for seg et betydelig felt av samtidsirsk teater som konfronterer sin egen kultur og historie. Ved å analysere eksempler fra dette teaterlandskapet retter Pine oppmerksomheten mot konseptet vitner, både som aktører på scenen og som medlemmer av publikummet. Hvilke minner observeres i disse transaksjonene, og hvordan og hvorfor prioriterer forestillingene enkelte minner over andre? Hva innebærer det å skape, øve, fremføre og kjøpe teateraliseringen av hukommelse? "The Memory Marketplace" viser at denne transaksjonen kan være særlig problematisk når det gjelder teateraliseringen av traumatiske øyeblikk preget av kulturell omveltning, som barneovergrepsskandalen i Irland. I disse forestillingene blir empatien en sentral faktor i dynamikken i markedet, og Pine hevder at denne empatien former hvilke typer vitner som blir representert.