"Volatile Bodies" av Elizabeth Grosz utforsker hvordan den seksuelt spesifikke kroppen er en sosial konstruksjon snarere enn noe som står i motsetning til kultur. Denne banebrytende teksten tar utgangspunkt i kroppen selv, fremfor subjektive representasjoner av selvet i kulturelle sammenhenger. Ifølge Grosz er menneskelig biologi iboende sosial og har ikke en ren eller naturlig 'opprinnelse' som eksisterer uavhengig av kultur. I denne sammenhengen blir kroppen forstått som råmateriale for sosial og kulturell organisering, noe som gjør den 'ufullstendig' og åpner for uendelig omskrivning og sosial innskrift som preger alle tegnsystemer. Boken drøfter teoriene til fremtredende tenkere som Freud, Lacan, Merleau-Ponty, Foucault og Deleuze, og gir en rik teoretisk innsikt som beriker feministisk tenkning. "Volatile Bodies" setter en høy kritisk standard for feministiske dialoger om kroppens status, og representerer et betydelig bidrag til fremtidig feministisk teori.