Inkluderende fellesskap for barn og unge av Thomas Nordahl
Produktbeskrivelse
I henhold til norsk lov skal alle barn og unge ha tilgang til et inkluderende og likeverdig barnehage- og opplæringstilbud. Boken 'Inkluderende fellesskap for barn og unge' av Thomas Nordahl tar for seg at inkludering ikke bare er et fundamentalt prinsipp, men også at mange barn og unge i dag ikke får den nødvendige hjelp og støtte, og dermed ikke opplever en inkluderende praksis. I 2017 opprettet kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen en ekspertgruppe bestående av fagpersoner og forskere fra Norge, Sverige og Danmark, for å vurdere hvordan kvaliteten på tilbudene til barn og unge med særskilte behov kan forbedres i skoler og barnehager. Bokens formål er å undersøke hvilke faktorer som fremmer eller hemmer inkluderingen i barnehage og skole, samt hvordan overgangen fra barnehage til skole kan gjøres så smidig som mulig. Den diskuterer også hvordan barnehager og skoler kan organiseres mer effektivt, hvordan alle elever kan møte tilstrekkelige forventninger og læringsutfordringer, og hvordan både statlige og kommunale myndigheter kan heve kvaliteten på tilbudene. Videre tar boken for seg ulike regelverksutfordringer. Dette verket er resultatet av ekspertgruppens arbeid, med Thomas Nordahl som leder, og gir verdifulle innsigelser og anbefalinger for fremtidig praksis.