Boken "Inkludering og utvikling" setter fokus på viktigheten av å basere tiltak og intervensjoner på solid forskningsbasert kunnskap, snarere enn på pedagogiske trender som ofte preger feltet. Den utforsker kriteriene som er essensielle for å sikre at intervensjoner har dokumentert effekt. Gjennom grundige drøftinger presenteres ulike intervensjoner som har vist seg å være vellykkede og effektive, mens andre metoder vurderes i henhold til gjeldende dokumentasjonskriterier. Denne boken gir et forskningsfundament som vil støtte valg av tilnærminger for å forbedre læringsmiljøet både i barnehager og skoler. "Inkludering og utvikling" henvender seg til studenter på masterutdanninger innen pedagogikk, spesialpedagogikk, psykologi, barnevern og tilknyttede fagområder, samt til forskere og videreutdanningsstudenter. I tillegg vil ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), skoleledere, lærere og administrativt ansatte på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå finne verdifull innsikt i denne boken.