Inklusion og eksklusion - en grundbog er en viktig ressurse for samfunnsdebatter omkring hva et fellesskap bør tilby barn og unge, samt hva det forventer av dem. Boken tar tak i spørsmål om hvordan samfunn kan tilrettelegge for at unge mennesker kan oppnå sine drømmer, utvikle sine potensialer, og lære å stå på egne ben. Den stiller også grunnleggende spørsmål om samfunnets ansvar for å sikre at ingen blir ekskludert, og at alle gis muligheten til å lykkes, spesielt de som trenger ekstra støtte. Det er en utbredt misforståelse at inklusjonsarbeidet kun angår skoler og barnehager, og at det hovedsakelig er rettet mot barn med spesielle behov. Historisk sett har dette arbeidet vært plassert innenfor spesial- og sosialpædagogikk. Boken tilbyr en annen tilnærming til inklusjon, og fremhever betydningen av å integrere sosial- og spesialpedagogiske ferdigheter i det generelle pedagogiske miljøet. Gjennom en grundig analyse invitere forfatterne leserne til å revurdere hvordan man kan skape et mer inkluderende samfunn for alle.