Innføring i pedagogisk forskningsmetode av Finn Hjardemaal, Thor Arnfinn Kleven
Produktbeskrivelse
Boken "Innføring i pedagogisk forskningsmetode" gir en grundig innføring i de ulike metodene som benyttes i pedagogisk forskning. Den legger særlig vekt på spørsmål knyttet til pålitelighet og gyldighet, noe som er essensielt for å kunne forstå og evaluere forskningsresultater. Videre blir sentrale vitenskapsfilosofiske retninger belyst, slik at leseren får en helhetlig forståelse av forskningsprosessen. Et særtrekk ved denne boka er hvordan den ikke bare gir et solid grunnlag for egen forskningspraksis, men også understreker viktigheten av kritisk tolkning og vurdering av de resultatene som presenteres i forskningslitteraturen. I denne fjerde utgaven er hvert kapittel supplert med repetisjons- og refleksjonsspørsmål, som tilrettelegger for en dypere forståelse og ettertanke om temaene som dekkes. Litteraturen som brukes i boken er oppdatert for å speile de nyeste funnene og diskusjonene innen feltet. Boken er spesielt rettet mot studenter innen pedagogikk og lærerutdanning, men vil også være nyttig for andre som drar nytte av forskningslitteratur i pedagogiske og samfunnsvitenskapelige sammenhenger. Thor Arnfinn Kleven, forfatter og førsteamanuensis emeritus ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo, samt Finn R. Hjardemaal, professor ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge, har kombinert sin omfattende erfaring og fagkunnskap i denne grundige og tilgjengelige introduksjonen.