Denne essaysamlingen undersøker empirisk bevis for skolevalg i en rekke land i Europa, Nord-Amerika, Sub-Sahara-Afrika og Sør-Asia. Boken belyser fordelene ved skolevalg i ulike institusjonelle kontekster, som for eksempel gratis skoler i Storbritannia, voucher-systemer i Sverige, og private skoler for lavinntektsfamilier i Liberia. Erfaringene viser at foreldre er 'aktive valgberegere': de tar rasjonelle og gjennomtenkte beslutninger basert på tilgjengelig informasjon og respondere på insentiver som varierer fra kontekst til kontekst. Offentlig utdanningsmyndigheter nedtoner ofte betydningen av valg og forsøker å begrense alternativene for foreldrene. Imidlertid møter de økende motstand: bevisene tyder på at informertere foreldre driver frem forbedringer i skolekvalitet. Der statlig utdanning i enkelte utviklingsland er av særlig dårlig kvalitet, foretrekkes private løsninger, selv om det koster foreldre penger som de har dårlig råd til å bruke. Denne boken gir et unikt innblikk i denne dynamikken.