I 'Wheels of Fortune' utforsker Fred Harrison hvordan store infrastrukturprosjekter kan finansieres uten statlig innblanding og skattefinansiering. Vanligvis antas det at offentlig støtte er nødvendig for å realisere disse omfattende prosjektene, grunnet de betydelige kapitalutleggene de krever. Harrison fremhever imidlertid at slike prosjekter kan bli selvfinansierende. Infrastrukturprosjekter fører nesten alltid til en betydelig verdiøkning for tilgrensende eiendommer. Et eksempel er utvidelsen av Londons undergrunnsbane, Jubilee Line, som ifølge estimater økte verdien av nærliggende eiendommer med nærmere 3 milliarder GBP. Når slike prosjekter finansieres av staten, innebærer det en stor overføring av rikdom fra mange skattebetalere til et fåtall grunneiere. Harrison argumenterer for at en mer rettferdig og effektiv måte å finansiere infrastrukturprosjekter på, er å fange opp og utnytte verdistigningen i eiendommer som disse prosjektene medfører.