Instrumentalopplæring av Elin Angelo, David Scott Hamnes, Wenche Waagen
Produktbeskrivelse
Boken "Instrumentalopplæring" utforsker temaet instrumentalopplæring fra de tidligste stadiene i kulturskolen, gjennom kjerne- og fordypningsprogrammer, ved videregående skoler og i høyere utdanning, før den leder inn i yrkeslivet. Dette gir en helhetlig utdanningslinje for utøvende musikere. Den årelange læringsprosessen krever ikke bare en dyp kjærlighet til musikk, men også en indre drivkraft, evne til selvledelse og betydningen av støttende lærere underveis. Forfatterne belyser spesielt hvordan instrumentalopplæring kan ses som samskapt læring, en sosial praksis. Her presenteres erfaringer fra begynnerelever som opplever et mangfold av lekbaserte musikkaktiviteter, samt eksempler på hvordan gruppeorganisering, praksisfellesskap og mestermøter gir verdifulle fordeler for unge hornister, organister og pianister. Begrepet samskapt læring fortsetter i øvingskollokvier, teknikkgrupper og konsertforum for ulike instrumentgrupper. To kapitler fokuserer på en gehørbasert tilnærming i læring, både innen klassisk strykeopplæring og jazzvokalstudiet. For ensembleledere tilbyr kapitlet om tilpasset opplæring i juniorkorpset nye didaktiske perspektiver. Boken gir også innblikk i musikerlærernes rolle, som ofte inkluderer mange ulike yrkesoppgaver. Denne boken er relevant for alle som vurderer en karriere som musiker eller musikkpedagog. Den fungerer som en aktuell pensumbok ved utøvende musikkutdanninger, PPU-utdanningene for utøvende musikere, og allmennlærerutdanningene med musikk. Den er også nyttig for de som ønsker å arbeide i kulturskoler eller videregående skoler. Videre bidrar den til en ny forståelse av undervisning for de yrkesgruppene som omtales, inkludert kulturskolelærere og lærere i musikklinjer og høyere utdanning: Sammen gjør vi hverandre gode. Et hovedmål med boken er å inspirere og legge til rette for refleksjon og samtaler om læringsprosesser og undervisning i instrumentalopplæring.