For mange som ankommer Norge, er skolesystemet en av de første samfunnsinstitusjonene de møter. Denne boken tar for seg skolens ansvar i integreringsprosessen og hvordan dette ansvaret praktiseres i det norske utdanningssystemet. Integrering beskrives her som individers tilpasning til sosiale grupper, institusjoner og samfunnet som helhet. Hilt undersøker nøye de erfaringene nykommere gjør seg i skolegangen, med særlig vekt på hvordan pedagogiske prinsipper som danning, utdanning, opplæring og undervisning spiller inn i integreringsprosessen. 'Integrering og utdanning' synes å være mer enn bare en akademisk tekst; den åpner dører til forståelse om hva det vil si å være ny i Norge, samtidig som den tar opp viktige temaer som utenforskap og mulighetene for et inkluderende samfunn. Denne andre utgaven av boken er oppdatert med ny forskning og gir pedagogikkstudenter verdifulle innsikter. Line Torbjørnsen Hilt er anerkjent professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen, og hennes dyptgående analyse av integrering og utdanning gir et solid grunnlag for diskusjon om hvordan vi best kan imøtekomme dem som flytter hit.