Boken "3-D Experimental VR and Art Practices" utforsker temaer innen visuell persepsjon og opplevelsen av 3D og stereografi. Med utviklingen av stereoskopet og teatrets inntog, kombinert med dioramaer og panoramaer, markeres en betydningsfull endring i hvordan syn og persepsjon ble presentert for det brede publikum på 1700- og 1800-tallet. Spectaklet som stereoskopet og andre optiske enheter representerer, kan ses som en tidlig form for masseformidling av informasjon, lik den vi kjenner i dag. Kunstnere benytter stereoskopet og VR-teknologi for å fremheve spectacle, klarsynthet og mekanikk i visjon, samt symbolikken i det å betrakte og bli betraktet i en kunstnerisk sammenheng. I tillegg ser vi at flere kunstnere arbeider med 3D og virtuell virkelighet for å undersøke temaer som bevissthets teorier, forholdet mellom menneske og maskin, og ideen om å kartlegge virkeligheten og alternative nettverksvirkeligheter. Boken inneholder en innledning og kapittelsammendrag, 86 anaglyphiske 3-D bilder og en oversikt over kunstnere som jobber innen 3-D og virtuell kunst.